Sök:

Sökresultat:

5859 Uppsatser om Barns existentiella frćgor - Sida 1 av 391

"Dom Àr nyfikna och vill veta vÀldigt mycket om det" : En studie om pedagogers bemötande i samband med barns existentiella frÄgor och nÀr de har sorg

Studiens syfte var att analysera om pedagoger introducerar existentiella frÄgor och vad de har för motiveringar till om de gör det eller inte. Syftet var vidare att analysera de förhÄllningssÀtt som pedagoger har och som de tycker Àr viktiga dÄ de bemöter barns frÄgor om döden och nÀr de har sorg. Den kvalitativa intervjumetoden har anvÀnts, eftersom mÄlet var att fÄ nyanserade beskrivningar av pedagogernas förhÄllningssÀtt. Fyra pedagoger med förskollÀrarutbildning som arbetar i förskoleklass har varit med i studien. Enligt pedagogerna Àr barn mottagliga för att kommunicera om vad döden innebÀr, nÀr de sjÀlva fÄr erfarenhet av det dÄ t.ex.

Barndomsdramat : Barndomsdiskurser och existentiella frÄgor i TV-dramatik för barn

Mitt syfte Àr att undersöka TV som barnkulturellt medium; var det befinner sig pÄ det barnkulturella fÀltet, vilka emotionella responser det förmÄr vÀcka hos sin publik och hur bÄde diskurser om barn och barndom och existentiella frÄgor formuleras i TV-dramatik för barn. Jag har analyserat fem TV-serier (Vi pÄ SaltkrÄkan (1964), Ebba och Didrik (1990), Barnens detektivbyrÄ (1991), Du mÄste förstÄ att jag Àlskar Fantomen (1981) samt RÀdda Joppe ? död eller levande (1985)) med fokus pÄ just barndomsdiskurser och existentiella frÄgor. Mina teoretiska utgÄngspunkter har varit flera dÄ jag försökt hitta en tvÀrvetenskaplig ingÄng till mitt Àmne. Teorier om kultur och populÀrkultur, kultursociologisk teori och diskursteori Àr utgÄngspunkter, som jag kombinerat med mer specifika teorier om TV, barns TV-tittande och receptionsteori.

Barns och ungas livsfrÄgor och Àmnet livskunskap : Existentiella tema pÄ BRIS diskussionsforum

Normal children acquire the necessary social habits without being consciously aware of this, they learn instinctively. (Author?s translation from Swedish to English) (Asperger & Frith, 1998, s. 21) This essay is about people who do not learn to socialize, the social habits, instinctively but through conscious learning. We have interviewed three adults with the diagnosis of Asperger syndrome with the aim to let them tell us about what it means to have a neuropsychiatric disability.

Den andliga/existentiella dimensionen inom palliativ omvÄrdnad

Vid allvarlig sjukdom och vid livets slutskede blir den andliga/existentiella dimensionen ofta pÄtaglig. Det ingÄr i sjuksköterskans omvÄrdnadsansvar att minska lidande och ge möjlighet till en vÀrdig död. Detta ansvar kan uppfyllas genom att uppmÀrksamma, bedöma och ÄtgÀrda patientens andliga/existentiella behov. Syftet var att belysa den andliga/existentiella dimensionen i relationen mellan patient och sjuksköterska inom palliativ omvÄrdnad. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie av vetenskapliga artiklar som överensstÀmde med syfte och frÄgestÀllningar.

Patienters existentiella behov i livets slut : en studie av sjÀlvbiografier

I vÄrt arbete med palliativa patienter har vi sett en kunskapsbrist i hur patienters existentiella behov bemöts. Det saknas tid för att lyssna pÄ patienterna och tillgodose de existentiella behoven. Det finns en risk att medikalisera de existentiella behoven istÀllet för att bemöta dem. Uppsatsens syfte var att, baserat pÄ sjÀlvbiografier, belysa patienters existentiella behov i livets slut. En sjÀlvbiografistudie genomfördes för att fÄ belyst vilka de existentiella behoven var.

Existentiella frÄgor i undervisningen : En lÀromedelsstudie av hur existentiella frÄgor tas upp i religionskunskap, SET och Lgr 11.

Studien undersöker lÀromedlen PM och Livsviktigt, som anvÀnds i religionskunskap och i social och emotionell trÀning (SET). Och fokuserar pÄ hur dessa belyser existentiella frÄgor i jÀmförelse med de riktlinjer som LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, (Lgr 11)[1] tar upp. Syftet Àr att se hur dessa lÀromedel svarar mot Lgr 11 och om lÀromedlen tar upp de omrÄden som Lgr 11 sÀger ska ingÄ i undervisningen. För att nÄ information om detta genomfördes en innehÄllsanalys av lÀromedlen som anvÀnds i religionskunskap och SET undervisningen. LÀromedlen jÀmfördes med Lgr 11, för att se om dessa belyser samma omrÄden som styrdokumentet.

Existentiella frÄgor i samtal pÄ kvinnojourer

DÄ en mÀnniska drabbas av en kris kan utomstÄende hjÀlp krÀvas för att hantera och bearbeta de existentiella frÄgor som uppkommer. Ett allvarligt hot mot kvinnors hÀlsa Àr vÄld i nÀra relationer. Föreliggande studie har undersökt jourkvinnors stödsamtal med vÄldsutsatta kvinnor pÄ kvinnojourer. Syftet var att undersöka vilken typ av existentiella frÄgor som personalen möter i stödsamtalen, samt att studera om och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt utrymmet för dessa frÄgor i stödsamtal bidrar till ett ökat vÀlmÄende för kvinnor utsatta för mÀns vÄld. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex jourkvinnor runt om i landet.

Att som sjuksköterska möta existentiella frÄgor i den palliativa vÄrdens sena fas : en systematisk litteraturstudie

Bakgrund Inom palliativ vÄrd möter sjuksköterskor huvudsakligen existentiella frÄgor relaterade till döden. Dock Àr det inte alltid sjuksköterskor vill möta dessa frÄgor, vilket kan skapa lidande för patienten. Vald teoretisk referensram utgörs av Travelbee?s teori om mellanmÀnskliga relationer och Watson?s teori om att skapa en hjÀlpande och tröstande relation. Syfte Att belysa sjuksköterskans erfarenheter av existentiella frÄgor i möten med patienter som vÄrdas  i den palliativa vÄrdens sena fas.

Vem bryr sig! Ett gestaltande arbete om elevers uppfattning om hur skolan bemöter deras existentiella behov

Detta arbete har genomförts för att försöka klargöra hur elever uppfattar lÀrarens roll som kommunikationspartner och trygghetsfaktor. Uppsatsen har utgÄtt ifrÄn de erfarenheter och upplevelser vi fÄtt frÄn vÄr VFT. DÄ vi bÄda har gÄtt en KME-utbildning har denna legat till grund för de tankar som vi har kring det valda Àmnet. Detta har lett till följande forskningsfrÄgor: ? Hur uppfattar elever att skolan tar hand om deras existentiella behov? ? Hur ser eleverna pÄ deras relation till lÀrarna?.

Om frihet, ansvar och meningslöshet : Studentterapeuters kÀnsloupplevelser i samtal om existentiella teman

Följande studie hade som syfte att undersöka studentterapeuters kÀnsloupplevelser i samtal med utbildningsklienter om existentiella teman. Studien grundade sig i semistrukturerade intervjuer med sex studentterapeuter pÄ ett psykologprogram i Sverige. Intervjuerna analyserades med hjÀlp av abduktiv tematisk analys. Analysen grundade sig i huvudteman upplevda affekter, terapeutens affektmedvetenhet, hÀrbÀrgering av affekter, terapeutens arbete med affekter och det existentiella samtalets pÄverkan. Resultaten visade pÄ att en lÀgre medvetenhet om affekter och existentiella funderingar försvÄrade hÀrbÀrgeringen av och det terapeutiska arbetet med affekterna, vilket ledde till missade möjligheter i terapin.

Patienters existentiella tankar och kÀnslor ur ett lidandeperspektiv

MÀnniskor som drabbas av en livshotande somatisk sjukdom kan i sitt lidande ibland kÀnna sig nedstÀmda med existentiella tankar och funderingar kring liv och död. Existentiella frÄgor kan beskrivas som sjÀlsliga frÄgor om meningen med livet. Sjuksköterskan pÄ somatiska vÄrdavdelningar kan ibland kÀnna sig osÀker dÄ patienter uttrycker existentiella tankar och kÀnslor och risken Àr dÄ att sjuksköterskan förbiser patienters behov.Syftet Àr att utifrÄn begreppet lidande belysa patienters upplevelser av existentiella tankar och kÀnslor vid livshotande somatisk sjukdom. Metoden som anvÀndes var en litteraturbaserad studie dÀr kvalitativa artiklar analyserades med hjÀlp av Evans (2002) granskningsprocess samt Fribergs (2006) analysmodell.Resultatet har delats upp i fyra huvudteman; tankar kring livets mening, tankar kring livet och döden, kÀnsla av stöd som bidrar till lindring i lidandet och kÀnsla av brist pÄ stöd som bidrar till vÄrdlidande.Resultatet i detta examensarbete kan bidra till att sjuksköterskor dels fördjupar sin kunskap i att lindra lidande och dels fÄr en bÀttre insikt i hur viktigt det Àr att uppmÀrksamma patientens existentiella behov. Sjuksköterskan bör ta sig tid och sÀtta sig ner hos patienten, sÄ patienten fÄr en chans att fÄ uttrycka sina existentiella tankar och kÀnslor.

Den existentiella oktaedern : Patienters existentiella frÄgor utifrÄn deras terapeuters perspektiv

Intresset för och valet av denna uppsats grundade sig i att den existentiella dimensionen hos mÀnniskor tycks försummas pÄ flera omrÄden i samhÀllet, bland annat saknas den helt pÄ psykologprogrammet pÄ Stockholms universitet. Syftet var att undersöka vilka existentiella frÄgor som patienter berörs av och om möjligt urskilja nÄgra existentiella teman som Àr sÀrskilt framtrÀdande. Bakgrunden för arbetet Àr en existentialistisk referensram pÄ individ och samhÀllsnivÄ. Sju intervjuer gjordes med existentiellt inriktade behandlare med olika yrkesbakgrund som alla bedrev nÄgon form av samtalsterapi med patienter. En induktiv tematisk analys visade fyra existentiella teman i form av motpoler som var sÀrskilt framtrÀdande hos patienterna; Hopp och fruktan, liv och död, makt och maktlöshet, ensamhet och samhörighet.

Anhörigas upplevda erfarenheter i samband med att partnern drabbats och överlevt en akut hjÀrtinfarkt

Bakgrund Inom palliativ vÄrd möter sjuksköterskor huvudsakligen existentiella frÄgor relaterade till döden. Dock Àr det inte alltid sjuksköterskor vill möta dessa frÄgor, vilket kan skapa lidande för patienten. Vald teoretisk referensram utgörs av Travelbee?s teori om mellanmÀnskliga relationer och Watson?s teori om att skapa en hjÀlpande och tröstande relation. Syfte Att belysa sjuksköterskans erfarenheter av existentiella frÄgor i möten med patienter som vÄrdas  i den palliativa vÄrdens sena fas.

Hur uttrycks det existentiella och andliga behovet pÄ vÄrdcentralen? : En kvalitativ studie utifrÄn vÄrdpersonalens perspektiv

Syftet med undersökningen var att undersöka hur de existentiella och andliga behoven uttrycks pÄ vÄrdcentralen utifrÄn personalens perspektiv. Vi ser att vÄrden stÀller sig positiv till att det finns tydliga existentiella och andliga behov hos mÀnniskor. Dessa behov Àr grundlÀggande i mÀnniskors liv och nÀr det uppstÄr kris uttrycks behoven pÄ olika sÀtt. Om de existentiella och andliga behoven inte tillgodoses kan det ge ett förlÀngt lidande. Litteraturen och teorin bekrÀftar vad personalen pÄ vÄrdcentralerna sÀger om att det finns existentiella och andliga behov som bör tillgodoses.

Barns upplevelser av att leva med en förÀlder som har cancer

Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att beskriva de psykosociala och existentiella behov som kan uppstÄ hos kvinnor med bröstcancer samt i hur stor utstrÀckning bröstcancerpatienter upplever att dessa behov tillgodoses i vÄrden. Dessutom var syftet att fÄ en uppfattning om betydelsen av komplementÀr och alternativ medicin för bröstcancerdrabbade kvinnor. De vetenskapliga artiklar (n=25) som ingick i studien söktes datoriserat samt manuellt och en kvalitetsgranskning gjordes av litteraturen utifrÄn olika bedömningsformulÀr. Resultaten visar att de behov som uppstod hos kvinnorna med bröstcancer var behov av stöd, behov av information samt behov av kontinuitet i sjukvÄrden. Majoriteten av kvinnorna upplevde att det psykosociala och existentiella stödet i sjukvÄrden samt den information de fick hade stora brister.

1 NĂ€sta sida ->